28. aug, 2020

Als fasting nou ook eens echt fast zou gaan?

Ik heb een lauw aantal paar dagen achter de rug. Als in lekker weinig gedaan. Wel ben ik me aan het verdiepen in ‘intermittent fasting’. Diëten helpt bij mij niet, ik eet raar en ik heb alles al geprobeerd ondertussen. Behalve dit dan. En omdat ik zo weinig eet, moet ik dit kunnen. Dus ik ben me er een beetje over aan het inlezen. Ik heb er ook een boekje bij met recepten voor een weekmenu en dan kan je, als je dat wilt, uiteraard werkt dat weer zo, lid worden van happyhealthy en de eerste maand voor 1 euro. Dan krijg je elke week recepten en het boodschappenlijstje. Dat is sowieso wel handig maar ik ben me nog even aan het verdiepen.

Ik wil dan ook anders gaan eten want ik voel me hier niet prettig meer bij. Ik vind ook niks lekker meer en er wringt ergens iets en ik kan er niet precies achter komen wat. Een aantal jaar geleden heb ik hier al eens naar gekeken en toen heeft iemand in mijn omgeving het ook geprobeerd maar die vond het niets. En toen heb ik er eigenlijk niet verder meer naar gekeken. Het boekje met recepten dat ik al binnen heb, bevalt me wel. Er zijn wel dingen bij die ik niet lust, zoals vis, maar daar geven ze al direct andere alternatieven voor. Bovendien wil ik niet totaal vegetarisch worden, dan creëer je weer zo’n ‘moeten’. Toch wil ik wel anders gaan eten.

Ik lust graag kip, kalkoen en gehakt, maar dat is het wel zo’n beetje wat ik eet aan dat soort eten. Dan lust ik tonijn in een salade. Ik lust wel varkenshaasjes of biefstuk van de haas hoor. Ik vermaakte me daar vroeger mee, om aan een slager te vragen, of hij biefstuk van de haas had. Op zijn bevestigende antwoord, zei ik dan, dat ik dat vies vond en dat ik liever biefstuk van de koe had. Ja, heel flauw weer, maar daar leef ik voor, om flauw te mogen zijn! In elk geval, ik lust het wel en ik geloof dat ik eens in de 3 jaar zoiets eet. Dus echt nodig heb ik dat ook weer niet blijkbaar. Ik heb niet echt behoefte aan vlees. Wel zuivel vind ik lekker, dat dan weer wel.

In elk geval, het weekmenu ziet er goed uit, veel dingen die ik wel lust, of zelfs lekker vind. Of op zijn aller vervelendst kan omruilen voor iets wat ik wel lust. Havervlokken koken in plantaardige melk, tja, of ik dat lekker vind, dat weet ik nog niet maar ik kan het uitproberen. Je eet het dan met zwarte chocolade en grapefruit, dus dat klinkt dan weer niet verkeerd. Als ik dan lees ‘haringsalade’ dan ga ik bijna spontaan over mijn nek maar goed, daar zal ik vast kip voor kunnen gebruiken of zo. Het recept erna, carpaccio, hm, dan gebruik ik liever plakjes kipfilet hoor. Maar dat zal ook wel kunnen.

Eigenlijk maakt het even niet eens uit wát je nou precies eet. Al lijkt het me logisch erbij te zeggen dat je niet elke dag bij de snackbar moet gaan zitten, tijdens de uren dat je wel eet. Al zal een keer niet eens echt zo heel veel uitmaken. Waar het om gaat is dat je van de 24 uur 16 uur niet en 8 uur wel eet. En in die 8 uur is het niet de bedoeling dat je elk uur gaat zitten snacken of zo. Nee, het is de bedoeling dat je eigenlijk maar 2 maaltijden tot je neemt, en je mag tussendoortjes of toetjes ook, maar gewoon proberen zo gezond mogelijk te eten. Alleen tijdens die 8 uur en in die andere 16 uur niet.

Daar moet je wel gewoon in drinken, koffie, thee of water. Zonder iets erin natuurlijk. En na 12 uur gaat je lichaam over tot vetverbranding. Dat is ook het minimum aantal uren vasten per dag, anders heeft het geen nut. Dus smokkel je ’s morgens dat je een cracker neemt, dan is het hele effect weg, omdat je dan een metabole reactie krijgt. Dat is wel logisch. Wel nemen sommigen een zogeheten bulletproof koffie, dat is zwarte koffie met een schep roomboter of kokosolie erdoor. Deze vetten geven je energie zonder dat het een metabole reactie uitlokt. Nou ahum, ik denk dat ik dat nog maar even oversla of zo. Ik ben gek op roomboter maar eh, niet in mijn koffie.

Voor het 16/8 schema hoef je alleen maar het ontbijt over te slaan. De lunch kan je gewoon samen met je collega’s nuttigen en het avond eten doe je gewoon met de rest van het gezin, of in mijn geval, met de cits. Stel je eet om 18 uur het avondeten dan kan je tot 20 uur eventueel nog een tussendoortje of een nagerecht nemen. In de ochtend sla je het ontbijt over en om een uurtje of 12 verbreek je de vastenperiode met een lunch. Je hebt dan 16 uur gevast. Na de lunch kan je wachten met eten tot het avond eten maar je mag in de middag ook nog een tussendoortje nemen, mocht je daar behoefte aan hebben.

Bij dit schema is het de bedoeling dat je 2 of maximaal 3 eetmomenten per dag hebt. Het is niet de bedoeling dat je ieder uur iets gaat lopen snacken omdat het toch je eetperiode is. Je bent overigens vrij om je eigen draai aan deze methode te geven. Stel je hebt om 12 uur altijd lunch met je collega’s en je bent pas om 21 uur thuis voor het avond eten dan doop je deze methode om in het 15/9 schema waarbij je 15 uur vast en 9 uur hebt om te eten. Je mag natuurlijk ook schuiven met de tijden waarop je eet. Misschien eet je liever tussen 10 uur en 18 uur of tussen 6 uur en 14 uur. Je kan beginnen met 12 uur vasten en 12 uur eten, en zo elke week een uur langer vasten en minder eten. Tot je aan die 16 zit. Aangezien ik maar direct begin, voor ik me aan het dieet ga houden en alles ga kopen, ga ik daar maar eens mee beginnen.

Vandaag, de 25e is het als ik dit schrijf, begin ik ermee, om 20 uur stop ik met eten en drinken behalve water dan, zwarte koffie zonder niks, vind ik nu nog niet zo lekker, komt nog wel. Dan morgenochtend om 8 uur mag ik weer eten, en ik ken mezelf, ik heb nooit echt honger, dus ik kijk nog wel. Dan eet ik als mijn lijf zegt dat het trek heeft. En dan zien we wel of het met bevalt of niet. Het lijkt precies iets voor mij te zijn maar of ik er ook van af ga vallen, ga ik nog wel merken dan.

Je kan ook een ander schema doen, waarbij je 1 of 2 maal per week 24 uur vast. Als je bijvoorbeeld maandagavond om 18 uur hebt gegeten dan is je volgende eetmoment dinsdagavond 18 uur. Je kunt er ook voor kiezen om van ontbijt naar ontbijt of om van lunch naar lunch te vasten. Waar je je prettig bij voelt, het effect is hetzelfde. Als je deze methode toepast om af te vallen dan is het belangrijk dat je op de dagen dat je eet niet meer gaat eten dan je normaal gesproken zou doen.

Als je niet gewend bent om te vasten dan is het wel pittig om gelijk te beginnen met een vastenperiode van 24 uur. Je kunt beter beginnen met een vastenperiode van 14 tot 16 uur waarna je dit iedere keer verder oprekt. Dat lijkt me voor mezelf in elk geval stukken beter. Al weet je het nooit, misschien wil ik dat ook wel eens proberen. Je hebt ook nog een 3e schema, het 5:2 dieet. Dan eet je 5 dagen normaal en 2 met calorierestrictie. Dat is niet echt vasten maar goed. Die 2 beperkte dagen mogen niet achter elkaar vallen maar verdeeld over de week. Mannen mogen dan 600 en vrouwen 500 kcal eten. Nou aangezien het shaken bij mij ook niet meer werkt, ga ik dit maar niet eens bekijken. Je hebt nog meer schema’s zelf, daar vertel ik dan morgen wel over verder.